fredag 30 januari 2015

Sundets pärla

-
Nu sitter jag här i sängen igen efter en händelserik dag.. Händelserikt blev det direkt på tågstationen imorse då jag skulle köpa min biljett till Helsingborg. När jag precis ska ladda på mitt jojo-kort kommer det fram en engelsktalande kvinna och säger "Help. You help me. Help buy ticket, Hässleholm". Jag blev stressad och lyckades inte ladda på några pengar utan hjälpte henne istället. Riktigt dålig engelska talade hon.. Jag frågade "Hässleholm? Not Helsingborg?" Nej, Hässleholm skulle hon till.. När jag nästan är färdig utbrister hon "ååååh.." och tittar på Öresundståget som rullar iväg. Jag förklarar att hon kan åka på Pågatåget som jag ska med då det också stannar i Hässleholm. Dagens goda gärning - trodde jag! När tåget stannar i Hässleholm kollar hon sig förvirrat omkring, reser sig och säger till mig "Helsingborg?" och jag svarar "Yes, this train goes to Helsingborg". "This train? Ticket?" blir hennes svar.. Jag säger att hon bara löst biljett till Hässleholm dit hon sa att hon skulle. Hon går av tåget och tror alltså hon ska köpa en biljett härifrån till Helsingborg, när hon skulle ha köpt den från början, oavsett om hon hade varit tvungen att byta tåg eller inte.. Är man så förvirrad själv är det inte lätt att hjälpa.. Så jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta åt missödet, utan tittade istället ner i mobilen för att slippa se om hon stod där på perrongen när tåget rullade vidare, haha.. Nåväl, "det går fler tåg". ;)

Jag kom i alla fall fram och mötte upp Robert på Knutpunkten.  Vi tog bussen ut till Väla och började med att strosa lite i butikerna. Jag köpte ett halsband på Glitter som var på 75% rea och kostade nu 62,50 kr. Presentkort hade jag också, så det blev ju en bra deal.. Strax innan halv tolv åt vi på restaurangtorget och jag beställde falafeltallrik med ris och vitlökssås. Alltså, jättegott! Åt alldeles för mycket, men ibland får man väl göra det.. Lite mer småshoppande blev det - en eyeliner, läppbalsam (carmex, bästa skiten), inlägg för hälen i klackskor, "trauma treatment" produkt för håret, och dust-it.. När Robert med hade shoppat klart och misslyckats med att hitta en grå hoodietröja utan blixtlås i alla tänkbara affärer så gick vi vidare till IKEA. Roberts tanke var att vi skulle äta semla där, vilket var en tanke han fick ångra. Från de fina semlorna på Väla till de slabbiga, oaptitliga, massproducerade IKEA-semlorna.. Nja, det blev kärleksmums istället! När ska jag få äta min semla..? Vi pratade om vad vi ville handla och började därefter vandra runt med vår kundvagn. För min del blev det fyra kuddfodral, två kuddar, en lampa och två doftljus. Jag misslyckades med min övertalning om att Robert skulle köpa en ny tvättkorg och en ny taklampa. Alltså, det var hans idé, men han kunde inte bestämma sig. Någon gång kommer han väl till skott!



När vi hade betalt på IKEA gick vi inom Media Markt, och därefter tog vi bussen tillbaka till Knutpunkten. Mitt tåg gick precis i anslutning så det var bara att kramas hejdå och gå och sätta sig! Det finns ju djurkupéer på vissa tåg, och då skulle jag vilja säga att jag hamnade i en barnkupé. Jag älskar barn, men dessa två ungar satt och skrek "jo! nä! jo! NÄÄÄÄ!" till varandra utan att någon förälder tyckte att det var särskilt störande. Jag drömde mig in i musikens värld och hittade en massa nya bra festlåtar. På stationen i Kristianstad mötte jag Lelles mamma i regnet och pappa som skulle hämta mig skjutsade henne hem också. Resten av kvällen har spenderats i soffan med katten och päronen, efter att jag packade upp kuddfodralen och lampan! Nu är det ändå dags att sova, imorgon står mycket på schemat igen.. Men just det, måste påpeka att jag varit vegetarian idag. Helt ofrivilligt. Ägg på morgonen, falafel till lunch och vårrullar som mamma hade i frysen till kvällsmat. Det kan vara den enda dagen i mitt liv utan kött eller fisk?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar