söndag 11 januari 2015

En kulturell "vår"

-
Ibland gör man misstag som man nästan inte kan göra annat än att skratta åt. Igår när jag skulle somna där ute i stugan i Vanneberga drog jag först ut uttaget till sänglampan för att kunna ladda min mobil. Sedan tänkte jag om och ville ha den inkopplad så att jag skulle kunna kontrollera om strömmen hade gått utifall jag vaknade. Jag drog istället ut det undre uttaget som jag såg var kopplad till en förlängningssladd. Den har jag ju ingen användning av, tänkte jag. Först hade jag svårt att somna på grund av stormen Egon, och det är ju lite läskigt att sova helt ensam, långt ifrån stan (även om det fanns grannar). Hela natten vaknade jag med jämna mellanrum för att det blåste så mycket. Eller? Min näsa var iskall och allt som befann sig utanför radien av mitt täcke var också väldigt kyligt.. Hade strömmen gått ändå? Nej, lampan funkade.. Jag klarade mig igenom natten och på morgonen när Bella hade ringt och väckt mig tog jag på mig mina kläder och plockade ihop. Elementet var iskallt. Då hade det blivit något fel på värmepannan inatt ändå, likt Bella berättade att det hade blivit under dagen igår.. Ja, så hann jag tänka i några sekunder innan jag åter igen kopplade in den undre kontakten. Det pep till, och elementet började lysa rött på en display. Ett eldrivet element!? Ja, jo, det finns ju också.. tydligen.. Hahaha! Jag började småskratta lite och kände mig dum. Som jag hade frusit, helt i onödan. Jag berättade för Bella vid frukosten och vi konstaterade att det var ett misstag som jag inte kommer göra om i första taget.

Klockan fyra var det dags för lite nya äventyr! Pappa hade hämtat mig i Vanneberga och jag och mamma skulle nu på upptakt hos teaterföreningen för att se vad de erbjuder för föreställningar i vår. Mamma hade missuppfattat vad det hölls någonstans och vi var både på teatern och gamla konserthuset innan vi kom fram till att det var på Kulturhuset Barbacka. Efter genomgången av föreställningar fick vi förtur till bokandet av biljetter. Det bjöds även på kakor, som tydligt var hembakade då både formen och smaken avslöjade detta. De smakade SKIT! Brända och typ, salta.. Hahaha alltså nä, så pinsamt. I alla fall, dessa föreställningar ska vi se i vår (eller i alla fall fram till slutet av mars):

1. Den besynnerliga händelsen med hunden om natten (17 februari)
"Pjäsen är baserad på Mark Haddons succéroman från 2003. Den har spelat för fulla hus i London och utsågs nyligen till bästa nya pjäs vid brittiska Olivier Award. Christopher Boone är 15 år gammal, tre månader och två dagar. Han kan alla världens länder utantill, alla huvudstäder och alla primtal upp till 7507. Han förstår inte metaforer, men blir lugn av tanken på universums oändlighet. Han hatar beröring och han talar alltid sanning. Ja, det säger väl inte så mycket om föreställningen i sig. Den fångade i alla fall mitt intresse och priset var ynka 140 kronor som student.

Nu på internet hittade jag en fortsättning på beskrivningen: "En natt, sju minuter över tolv, hittar han grannens hund i trädgården, brutalt dödad med en högaffel. Trots att hans pappa avråder honom från att snoka i andras affärer, bestämmer sig Christopher för att ta reda på vem mördaren är, ett beslut som lägger mörka hemligheter i dagern. Christophers upptäckt tar honom ut på en omvälvande resa som ställer hela hans femtonåriga värld på ända." Det var väl lite mer relevant information! Nu känns det lite mer spännande!


2. Without Wall (torsdag 19 mars)
Två dansuppvisningar. En första föreställning kallad Yellow Card: "Ett verk som utforskar frågor om identitet och den motsägelsefulla bilden av Ostasien. Vad är en bild skapad av samhället och vad är det som verkligen existerar inom människan, bortom stereotyperna?" En andra föreställning kallad Plastic Fantastic: "En docka, ett köksredskap eller en städrobot? I en skulpturell dans vrider hon sig loss från det som håller henne fången - den fantastiska plasten". Ja, alltså helt ärligt tycker jag detta låter jätteflummigt och hade det inte varit för att mamma vann en gratis biljett värd 130 kronor hade jag nog inte valt att se det.. 1,5 timme inklusive paus. Vi får väl se..


3. Nazifruar (tordag 26 mars)
"Vad visste de högt uppsatta nazisternas fruar om sina mäns verksamhet i Förintelsens tjänst? Var de ovetande, naiva, övertygade nazister eller medlöpare om bestämde sig för att blunda för verkligheten? Eller var de helt enkelt trofasta hustrur, som inte såg något annat alternativ än att stötta mannen, oberoende av hans verksamhet utanför hemmets fyra väggar? Pjäsen bygger på sanna historier om kvinnor gifta med män i SS. Hur deras liv tedde sig under nazitiden och vad de fick betala efteråt - om de alls behövde stå till svars." Denna föreställning är en iscensatt läsning, vilket jag inte riktigt kan se framför mig vad det innebär. Eller ja, om jag tänker på det ser jag väl en dam sitta och läsa något som samtidigt utspelar sig på scenen. Jag tror att det kan vara riktigt bra. Jag har tidigare varit på en läsning som inte var iscensatt. Eller läsning och läsning, kvinnan berättade en hel berättelse utan något manus framför sig. Det var bara hon på scenen, men jag kommer ihåg den där föreställningen som en hel film.. Det är rätt magiskt hur man skapar egna bilder i huvudet och kan fångas så av "enbart ord".



4. Musikalen Peter Pan (söndag 29 mars)
Här tänker jag inte slänga in någon beskriver för jag tror de flesta känner till sagan om Peter Pan. Musikalen är regisserad av Emil Sigfridsson som faktiskt gör mycket bra! Jag och Lelle såg hans musikal Dracula förra våren, och det var helt fantastiskt.. Hoppas detta blir lika bra. Detta är den sista föreställningen jag och mamma tänkt gå på, och det blir mycket kulturellt i slutet av mars månad som ni ser. Nåväl, vad ska man göra åt det. ;) Den första föreställningen tar jag med mig Lelle på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar