fredag 9 januari 2015

Fredag & 12 Years a Slave

-
Lelle har blivit dunderförkyld. Jag har nog aldrig hört honom vara så täppt i näsan som han var imorse när han vaknade av att mobilen ringde och var tvungen att svara. Själv mår jag bättre och har inte tagit någon värktablett idag. Dygnet vänds mer och mer, men jag betvivlar att det kommer ske någon "förbättring" på den fronten innan skolan börjar. Det blir bara till att bita ihop den första dagen för att vända det rätt. Scrambled eggs och kycklingkorv till "frukost", tv-spelande och sen var det liksom kväll. Vi skjutsade Lelles föräldrar till Venestad där de ska på överraskningsfest för en väninna till Anette som fyllde 50 igår. Jag vill också gå på överraskningsfest! Så roligt..

När vi körde hem passade vi på att leta efter några geocacher som jag hade sett i appen. En hittade vi vid Ovesholms idrottsplats, och en i ett buskage vid Konsum i Vä. Det var en plastpåse med en plastlåda i. Alltså något större än de andra små vi har hittat. En hittade vi inte, den var belägen vid en skogsväg i ett villaområde och det kändes dumt att stå där och lysa med ficklampor i detta vädret. Tänkte bara på att någon skulle komma ut och undra vad vi höll på med. Vi körde mot stan igen, jag beställde en pizza till sjuklingen Lelle och gick in och hämtade den till honom. Nu är jag hemma och han är hemma hos sig. Här ska vi äta Janssons frestelse.. Och inatt ska vi hämta hans föräldrar i Venestad igen. Jag älskar att åka bil!


Uppdatering: Efter en god Jansson sprang jag och mamma ner till Konsum. Pappa ville ha glass (och jag med.. ajabaja). Sen såg vi den verklighetsbaserade filmen 12 Years a Slave som både jag och mamma velat se så länge, men det har aldrig blivit av. "Solomon Northup är välutbildad och har talang för musik. Han bor med sin fru och sina barn i Saratoga Springs i New York. En dag blir han kontaktad av två män som påstår sig jobba för en cirkus och Solomon tackar ja till att ackompanjera deras cirkusnummer på fiol under en kort period. Men efter att ha tagit ett glas med männen vaknar han omtöcknad och bunden och ställs inför den fasansfulla sanningen: han ska transporteras till södern som slav" (Källa: Wikipedia). Benedict Cumberbatch och Brad Pitt har varsin lite mindre roll i filmen och den var otroligt sevärd! Det är så man inte kan förstå hur det kan ha funnits sådan hemsk slavhandel.. Det är helt sanslöst hur grymma vi människor kan vara.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar