lördag 7 mars 2015

Middag med svärföräldrarna

-
Ikväll var Lelles föräldrar här på middag. Hela dagen gick åt till att städa och laga mat. Pappa stod för huvudrätten som var fläskfilé med potatis, sås, egeninlagd ättiksgurka, rödkål samt ärtor och morötter. Jag gjorde den där chokladpajen jag skrev om, och det var inte helt lätt. Formen var lite för stor så pajskalet räckte inte upp på sidorna, så jag fick krossa lite mer kakor. Sedan skulle den första chokladkolan kokas. Det var som knäck. Jag använde en gammal termometer som pappa hjälpte mig hålla. Temperaturen stannade vid 60-70 grader och vi tänkte att den aldrig kommer komma upp i 120 grader som den skulle.. Plötsligt slår jag till termometern med vispen och visaren slår i höjden, säkert över 120 grader. Därför blev den inte heller så bra, utan för hård. Den vita chokladen blev perfekt, för då hade jag bättre koll på temperaturen. Till förrätt gjorde jag en räkröra som jag fått receptet på av Maria, den blev väldigt god på rostat bröd! Chokladpajen var faktiskt ingen höjdare, jag blev aningen besviken. Jag har aldrig problem med "för söta" saker, men detta var verkligen sött. Jättesött. Den vita chokladkolan med vit choklad i blev sjukligt söt! Nej, det smakade mer godis.. Lelle gillade den i alla fall, och ingen annan vågade ju klaga. ;) Melodifestivalen stod för kvällens underhållning och vi kunde inte fatta att Andreas Weise inte gick vidare, WHAT!?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar