fredag 27 februari 2015

Terror Háza & ungersk middag

Efter att ha snoozat länge på morgonen kom vi upp och duschade vid nio. Klockan åtta hade brandlarmet ringt, så vi flög upp och ur sängen och jag hann ta på mig både mjukisbyxor och linne innan det slutade. Vi lade oss igen efter att ha kollat med mamma vad det kan ha varit. Kvart i tio åt vi frukost. I min mening var det ingen höjdare, men alla andra verkade nöjda. Lelle var bara glad att där fanns ostfrallor, haha! Mätta blev vi i alla fall och efter lite fix på rummet gav vi oss ut. Tanken var att ta oss till Hősök tere (Hjältarnas torg), och vi försökte haffa en taxi. Ja, hur man nu gör det då de inte har plats för att stanna? Efter en liten vandring vände vi igen och gick till hotellet. Receptionisten fixade en taxi till oss som var där på mindre än tio minuter. Han släppte oss på torget, som var väldigt stort och fullt med statyer. På varsin sida fanns det även muséum och vi gick in på det ena, men vi fattade inte riktigt vad det var de visade så vi vände igen då det såg ointressant ut. Vi tog lite bilder på torget och gick vidare in i stadsparken Városliget. Det var inte särskilt vackert i detta februariväder, men ändå ett måste att ha varit där, tycker jag. Vi gick förbi Szechenyi Bath (Europas största spakomplex/termalbad), Budapest Zoo och Fővárosi Nagycirkusz (en permanent cirkus). Vi kom till slut tillbaka till Hősök tere och hittade ett konstmuseum som visade sig vara stängt i tre år för renovering, så det var bara att glömma, haha!

Längst med Andrássy út gick vi tillbaka där vi kommit med taxin och stannade för att fika på ett lite café som verkade relativt nyöppnat. Vi drack kaffe och varm choklad, och chokladen var världens godaste! Den smakade som en drickbar, varm chokladpudding. Inte rinnig som mjölk, utan mer krämig. Mums alltså. Bredvid oss på ovanvåningen satt två kvinnor, och jag poängterade för Lelle att det inte pratade med varandra.. Kanske de är fruar till de som jobbar här, svarade han. När pappa ställt sig upp för att ta en bild på oss började den ena kvinnan prata svenska och erbjöd sig att ta en bild. Hon frågade var vi var ifrån och det visade sig att hon var från Näsum, vilket inte är alls långt ifrån Kristianstad.. Jag ska verkligen passa mig för vad jag säger fram över, tur jag inte sade något värre, haha..

När vi var klara gick vi vidare till Terror Háza. Vi betalade inträde och fick gå in för halva priset då vi var två pensionärer och två ungdomar under 26 år! Det var ett bra museum, men enligt oss inte särskilt turistvänligt. Allt stod på ungerska, förutom textade videoklipp på engelska. Det fanns utskrivna textsidor på engelska att tillgå i varje rum där man fick information, men ibland var det på mer än en A4:a, och vem orkar läsa det? Hur som helst var det väldigt gripande, speciellt att vara nere i källaren där hundratusentals människor (de flesta judar) blivit fängslade och avrättade. Man kunde gå in i cellerna och via porträtt på väggarna se vilka som suttit fängslade. En cell var så liten att man bara kunde stå upp, och en var så låg i tak att man inte kunde det... Långt ifrån alla hade fönster. När vi hade gått ungefär 1,5 timme var vi klara och gick ut på Budapests gator igen. VI drack varsin öl på en mysig pub som spelade 90-talsmusik och gick sedan vidare. Mamma besökte två skobutiker och en secondhandbutik, och efter en cheeseburgare på McDonalds tog vi taxi tillbaka till hotellet.

Efter att ha vilat en stund och druckit lite vin på mammas och pappas rum gick vi ut igen strax efter klockan sju. Vi gick förbi saluhallen, fotade en bro och letade sedan efter en mysig restaurang. Vi hade spanat in en tidigare då vi hoppade av taxin och det blev den vi gick till. Och det ångrade vi inte! Pointers pub hette stället. Jag, Lelle och pappa åt trerätters beståendes av gulaschsoppa, chicken paprikash med dumplings, samt pannkakor med chokladsås. Mamma nöjde sig med endast gulashsoppa. Riktigt gott, och kyparna var jättetrevliga! Absolut ett ställe vi ska rekommendera på TripAdvisor. Vi drack även en white russian, en flaska vin, två öl och två whiskey. Allt för endast ungefär 650 kronor. Innan vi gick tillbaka till hotellet köpte vi öl och snacks i en liten butik, och nu är vi tillbaka på hotellet sedan ett tag. Vi tittar på italienska X-factor (eller något liknande?) vid namn ”ForteForteForte”… Ingen kan engelska och det låter för jävligt. Trötta och belåtna är det nu dags att gå och sova för att orka med den sista dagen imorgon..