fredag 12 december 2014

Grattis pappa!

-
Idag var jag ledig från skolan och jag och Lelle spenderade dagen med att baka lussebullar. Vi kollade igenom vad vi behövde handla och körde till affären.. När vi kom hem igen och skulle började smula ner jästen som vi hittat i kylskåpet så var den helt möglig. Vi gjorde en deal att Lelle fick köra och handla ny jäst medan jag fixade frukost (ja, mer brunch kanske). Och när jag står där och rör om i hans jäkla O'boy hoppar han plötsligt fram bakom hörnet och skriker "TJÄNA!" Jag blir så rädd att jag spiller O'boy på golvet och tårarna börjar rinna från mina ögon. Asså för fan, hahaha. Inte okej.

Jag repade mig och sen började vi i alla fall baka. Receptet är fan gudomligt och man rullar saffransdegen precis som när man gör kanelbullar, men fyllningen är smält smör och riven vit choklad. Lite (läs: mycket) pärlsocker på toppen av bullarna och man är i himlen. Alexia och Macke kom hem från Halmstad och vi tog en liten fika när bullarna var färdiggräddade. Kanske något degiga i mitten, men inget som störde mig. Här är en bild från förra året.


När de sedan skulle köra till Alexias gamla lägenhet för att kolla till golven åkte vi med och hoppade av hemma hos mig. Klockan sju hade mamma bokat bord på Narins restaurang och pizzeria för pappa fyller år idag! Han visste inte vart vi skulle, men räknade ganska snabbt ut det. Vi åt deras pizza som är sådär riktigt tunn, med mozarella och parmaskinka. Dock vet jag inte vad jag tycker om parmaskinka.. Det kändes väldigt, väldigt salt och jag fick pilla bort det mesta. I övrigt är det verkligen gott med tunna pizzor. Man känner sig inte riktigt lika "äcklig" när man äter dem. En flaska vitt vin senare var det dags för bio! Pappa och bio går inte riktigt ihop, speciellt inte efter en stor pizza så jag vet inte vad vi tänkte egentligen.. Han somnar så himla lätt. Och visst slumrade han till nu också. Vi såg Interstellar, som förövrigt inte var någon större succé. Nästan tre timmar lång, och det var den sista timmen som var något intressant. Men det spårade, och jag ville bara hellre se Gravity en gång till istället. Det var då en bra film om rymden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar