tisdag 7 april 2015

Greklandsresan på SVT

-
Måndag igen, men en röd dag, så det har känts som söndag? Lelle stack iväg på fotbollsmatch imorse vid tio, och jag somnade om och om igen, tills klockan blev halv tolv och det kanske var dags att gå ut. Varför gå upp när det inte finns något att gå upp till? Alltså, dagen hade ju inte blivit bättre för att jag gått upp tre timmar tidigare? Och Lelles rum är beckmörkt när rullgardinen är nerdragen, så man har ingen aning vad klockan är om man inte tittar efter på mobilen. Jag åt frukost och Anette skjutsade mig hem när hon och Alexia skulle till Jula. På eftermiddagen tittade jag på Greklandsresan på SVT där ett gäng pensionärer från äldreboenden får chans att åka på semester en vecka. Både jag och mamma satt med tårar i ögonen, så fint anordnat. Många hade aldrig någonsin varit utomlands. Se dokumentären här.

"18 pensionärer på äldreboenden får chansen att åka på semester till Grekland. Förutom hög ålder lider många av sjukdomar som demens, cancer och kol, men med hjälp av sina ledsagare och eldsjälen Dimitrios "Tackis" Sahpekidis får de hjälp att förverkliga sina drömmar. I Grekland får de äta melon på stranden, dansa zorba, dricka retzina på balkongen till sent på natten och bada i Medelhavet. Mottot är att det inte finns några hinder och att livet ska levas, livet ut."


Klockan fem träffades jag och Bella och gick hem till Carro som bor i sin brors lägenhet inte alls långt härifrån medan han pluggar på annan ort. Hon "slängde ihop" en jättegod wookad kyckling med allt gott man kan tänka sig. Vi snackade skit ända till halv tio, och mailade en gammal vän som ingen hört av på flera år. Hoppas på att hon vill träffa oss.. Det kliar för övrigt verkligen i fingrarna nu när fler och fler, eller ja, alla(!?) har egna lägenheter. Impulsivt anmälde jag mitt intresse på en lägenhet. Det kan ju vara bra att ha varit på några lägenhetsvisningar, och skapa sig en uppfattning om huruvida beskrivningen och bilden på ABK's hemsida stämmer överens med verkligheten och ens egen tolkning och uppfattning..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar